نوشته شده در تاريخ جمعه 17 تير 1398برچسب:, توسط b6 |

ضدعفونی‌کننده‏ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که با تاثیر بر باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و ... ، آنها را از بین می‌برند و یا از رشد آن ها جلوگیری می‌کنند.

 

مواد ضدعفونی‌کننده‏ای که برای سطح پوست و بدن و بافت‌های زنده استفاده می‌شوند، "گندزدا" نام دارند.

موادی که برای از بین بردن میکروب‏ها و آلودگی‏های ابزار، وسایل، لباس‌ها‏، کاشی‌ها‏، وان حمام‏، دست‌شویی و ... استفاده می‏شوند، "ضدعفونی‌کننده" نام دارند. استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها برای تامین سلامتی بسیار ضروری است و از عوامل مهم پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مسری و واگیردار به حساب می آیند.

ضدعفونی‌کننده‌های متداول این‌ها هستند:

 

آب ژاول:

ماده اصلی موجود در آب ژاول‏، هیپوکلریت سدیم است و ترکیبی فوق‌العاده قوی است که درصد خیلی کم از آن (5 درصد) را در آب حل می‌کنند و با نام‌های مختلف با عنوان سفید‌کننده به بازار عرضه می‌کنند. این ماده برای ضدعفونی کردن لگن و وان حمام‏، لباس‌ها‏، دیوارهای حمام‏، توالت و آشپزخانه مناسب است. همچنین در ضدعفونی کردن آزمایشگاه‏هایی که در معرض ویروس هپاتیت قرار دارند، استفاده می‌شود. محلول هیپوکلریت یا آب ژاول‏، تمام میکروب‌ها از جمله قارچ‏، ویروس و باکتری را نابود می‌کند. آب ژاول را باید در ظروف مات و سربسته نگهداری کرد و از به کار بردن آن به همراه جوهر نمک جدا خودداری کرد.



ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.